Eftersom
jag köpte bil i höstas och jag det senaste halvåret inte har burit
så mycket hatt till vardags så har jag naturligtvis tänkt på om
det kan ha något samband. Tittar man historiskt så har ju onekligen
hattbärandet minskat i takt med att bilåkandet ökat. I och med att
man kan transportera sig allt längre sträckor på bekvämt och
varmt sätt och i utvalt ressällskap så behövs inte någon
huvudbonad för värme, anständighet eller som statusmarkör.
Dessutom är det ju inte speciellt praktiskt att åka eller köra bil
med en kvarnhjulshatt på huvudet, hur snyggt det än är.
Marie
Antoinette blir ju allt som oftast beskylld för att ha haft en hel
flotta i hatten och det gick väl an om man hade råd att hålla sig
med gigantiska vagnar att resa i, hur korta sträckorna än är.
Vanligt folk, och på den tiden så var det stor skillnad mellan
adel/överklass och vanligt folk, hade lite enklare huvudbonader. Det
är ju lite mer praktiskt om du är ute och det blåser eller om du
faktiskt har möjlighet att åka vagn men i sällskap med andra,
1700-talets roddarmadamer i Stockholms skärgård hade båtar som
rymde 20-25personer och då var det ju opraktiskt med gigantiska
hattar.
Efter
Franska revolutionen blev idealet det radikalt motsatta. Kort hår
istället för stor peruk och hattens omfång krympte till det
minimala. På kvinnohattarna fick brättet sin huvudsakliga placering
fram och runt ansiktet, en form av skydd mot elementen och kanske
även för att hålla omgivningen på behörigt avstånd... Med tanke
på de tunna och lätta tyger man klädde sig i var det nog det
minsta man kunde göra för att hålla elementen stångna.
Som
alltid när det gäller mode, omväxling förnöjer så 20 år senare
så var det större hattar som gällde igen.Mot mitten av 1800-talet när industrialismen tog fart uppstod så småningom en mellanklass, fler fick möjlighet att resa och på ett skyddat sätt, var det därför hattarna krympte igen? Eller var det för att det skulle vara någon form av balans i ensemblen, fokus var på vidd i kjolen, då kan inte hatten också vara ett vindfång?
Mot slutet av 1800-talet krympte hattarna ännu mer, nu sitter de snarare på huvudet än om huvudet, kanske en effekt av medelklassens utbredning och möjlighet till nöjesresande.
Bild från www.albion-prints.com
Var de stora hattarna som blev moderna på tidigt 1900-tal en motreaktion?
En sätt att kompensera för att klädedräkten faktiskt blev något lättare att röra sig i? Blev det viktigt att markera klasskillnad med hjälp av utrymmet som hatten tar upp? Samtidigt börjar bilen dyka upp här och var som en lyxig hobby och till det hör naturligtvis en rejäl hatt men också slöja, skyddsglasögon, rock och handskar för att skydda sig mot elementen.
Femtio år senare försöker man sälja bilhjälmar som en passande huvudbonad till bilisten. Vid det här laget så hamnar hatten allt mer på hyllan.
Vad
använder vi idag hatthyllan i bilen till? En sak som är säker, som
fotgängare med en önskan att gå över ett övergångsställe är
det mycket lättare att få bilister att stanna om man har hatt på
sig, det får jag bevis på hela tiden! Har du testat det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar